Amazon kommer forma våra tankar
KULTUR. Med Amazons intåg i Sverige, är snart hela The big four – Facebook, Google, Apple och Amazon – på plats i landet. Det kommer göra bildningsresan till en ren affärsresa, skriver Frihets Nils Forsén.
O m jag vill ta reda på något, då googlar jag. Om jag söker underhållning går jag in på YouTube. Om jag vill orientera mig i idédebatten öppnar jag Instagram, Facebook eller Twitter. Om jag vill fördjupa mig skaffar jag en bok.
Det sistnämnda – skaffa en bok – lär jag snart börja göra genom Amazon, det amerikanska e-handelsföretaget som är på väg att etableras i Sverige. Med hemsida och allt. En stor lagerlokal i Eskilstuna.
Amazon är ett gigantiskt företag som skapar sig en värld efter eget beläte. E-handelsplatsen har gjort ägaren och grundaren Jeff Bezos till världens rikaste man. Det började med en plattform för just bokförsäljning – numera är Amazon The everything store.
Där finns alla produkter och alla varumärken samlade. Typ. Affärsmodellen är att växa genom att pressa priser (och därmed även löner och arbetsvillkor) och att bli dominerande genom att samla all shopping på en och samma plattform. De företag som inte låter sig kuvas under Amazons tak får svårt att klara sig i konkurrensen. Hur svenska förlag och bokförsäljare ska klara sig framöver är en öppen fråga.
Det är precis som med Facebook. Alla liksom måste vara där för att överleva. Nämn den tidning som inte försöker sprida sina artiklar på Facebook! Alternativet finns inte.
Google, Facebook, Apple och Amazon kallas ibland för The big four. De gigantiska tech-bolagen håller i någon mening på att ta över världen. Dessa fyra utgör dagens offentlighet och marknadsplats. Utrymmet för andra offentligheter och marknadsplatser försvinner.
Allt sker på De Fyras nåder. Och enligt deras regler.
"Bildningsresan blir en affärsresa. Kunskapssökande blir profitökande."
Den största framgångsfaktorn för företagen är att de lyckas samla så mycket information om oss användare. Med hjälp av allt vi lämnar ifrån oss, medvetet eller omedvetet, kan de skräddarsy annonser för att få oss att köpa mer.
Därför är sökmotorn den centrala funktionen. Google är en sökmotor. De resultat jag får upp när jag söker efter något, styrs av företagens algoritmer. Algoritmer helt utformade efter att företagen ska kunna tjäna mera pengar på mig. Inget annat.
Det här får följande resultat: Bildningsresan blir en affärsresa. Kunskapssökande blir profitökande.
Att googla innebär inte att slå upp något som i en uppslagsbok, eller att söka i ett arkiv. Sökandet sker utifrån vinstmaximeringens principer. Kunskapsproduktionen skapas därefter. Eftersom Google känner mig så väl, så får jag upp resultat som stämmer överens med min egen världsbild. Mitt synfält krymper, trots att faktasökningen kan framstå som motsatsen.
Facebooks algoritmer är inställda på att jag ska stanna i appen så länge så möjligt. Det gör att de främjar hatiska inlägg. Sådant som gör mig upprörd kommer att få mig att stanna längre och vara mer aktiv. Det uppskruvade debattklimatet är ett medel för Facebooks vinstmaximering.
Med Amazons intåg har turen kommit till boken. Amazon har blivit en sökmotor för jakten på varor. Med hjälp av sin enorma databas och finurliga algoritmer kan de göra mig uppmärksam och köpsugen på just de böcker som gör att Amazon tjänar så mycket pengar som möjligt. Inte de jag skulle få mest ut av. Mitt synfält krymper.
"Flödena är inte neutrala"
De Fyra – tech-bolagen som tar över världen – kan snart styra hela mitt kunskapssökande. Från snabb faktakoll, över idédebatten, till fördjupningen. Makten över tanken och kulturen är som bekant ingen obetydlig sak. Vi måste hålla i minnet att den nya offentligheten är inte någon neutral plats.
Sökmotorerna är inga uppslagsverk. Flödena är inte neutrala. Och boktipsen är inte välmenande.
Så blir bildningsresan en affärsresa. Det spelar roll för vilka tankar som tänks och vilken kunskap som förmedlas. I vårt sökande efter kunskap och kultur vandrar vi aningslöst fram på De Fyras redan upptrampade stigar.
Du kanske också gillar
-
Arbetarklassen luktar för äckligt
Nils Forsén
-
Robotar till trots – det löpande bandet är på väg tillbaka
Rasmus Landström
-
Digitalt första maj: Är arbetarrörelsen teknikfientlig?
Malin Malm