Därför är vi inte förvånade över danskarnas inställning till Metoo
Ny forskning visar att Metoo fick olika mottagande i Danmark och Sverige. Här fick den digitala revolutionen fyra gånger så mycket utrymme som i vårt grannland i söder, och särskilt manliga danska journalister var negativt inställda till rörelsen. Frihets redaktion är inte förvånad utan minns tre gånger dansk media visat sin syn på jämställdhet.
D ansk Public Service lät män kommentera nakna kvinnor
2013 hade programmet Blachman premiär i DR2 som är dansk Public Service. Programidén? Att två män bedömer nakna kvinnors kroppar. Ja, ni läste rätt. Programmet startade närmast ett kulturkrig mellan Danmark och Sverige då svensk media förfasades över upplägget. Danskarna tog det dock roligt och försvarade programmet med att de minsann visade upp kvinnor i olika åldrar och storlekar – ett argument som inte tar bort det faktum att PÅKLÄDDA män recenserar nakna kvinnor.
Danmark vinner – i snyggast partners
Visst kan man få anstränga sig för att hitta vinklar inom sportjournalistiken ibland. Men inför en match mellan Sverige och Danmark 2015 valde tidningen Danska Ekstrabladet under rubriken ”Danmark scorer bedst” att inte syfta på att Danmark skulle vara bättre på plan – utan till att de danska spelarna skulle ha snyggare flickvänner och fruar än de svenska. Spelare och deras partners ställdes upp bredvid varandra, komplett med bilder för att jämföra snygghet hos kvinnorna. Bland annat kunde man läsa följande mening: ”Zlatan är möjligen bättre än Bendtner på planen, men skådespelaren Julie Zangenberg är en bättre prestation än svenskens”.
Fräscht att kalla valet av livspartner för ”prestation”, verkligen.
Bikinitjejer i matlagningsprogram
Bikini kan kännas onödigt i ett matlagningsprogram, det vet alla som har stekt någonting med bar överkropp. Därför ska ju kvinnor i bikini inte LAGA maten, utan stå bakom (de manliga) kockarna käckt poserande i höga klackar. Så verkar snacket ha gått i ett avsnitt av programmet Spisa med Price på tur, som Danmark hade det dåliga omdömet att skapa och SVT nästan sämre omdömet att sända 2015.
”Nu vet vi. Kvinnor gillar hjärna!” flåsar programledarna när de halvnakna kvinnorna visar sig gilla deras kohjärna. Sälj grej med tjej har sällan varit så genomskinligt.
Här kan du läsa en närstudie av haveriet.
Du kanske också gillar:
-
EM i hyckleri – Frihet listar tre starka kandidater
Redaktionen
-
Socialdemokratiets väg får inte bli Socialdemokraternas
Adrian Magnusson
-
Sälja grej med feministisk tjej
Clara Lee-Lundberg