David vs Goliath – YouTubers vill organisera sig fackligt
Många har en bild av att YouTubers inte är ”riktiga” arbetstagare som betalar sina räkningar, hyra och mat med inkomst från sin YouTubekanal. Men runtom i världen finns det tusentals människor som faktiskt försörjer sig på att vara just YouTubers – och nu vill de organisera sig.
2 017 ändrade YouTube reglerna så att användare inte kan tjäna pengar på videoplattformen innan de har fått 10 000 visningar. Om en användare når upp till 10 000 visningar kommer kanalen att ses över. Om allt ser ok ut kommer den att lyftas med i partnerprogrammet och kunna dra in annonsintäkter. Tidigare gjorde YouTube sitt partnerprogram tillgängligt för alla och möjliggjorde för mindre kanaler att tjäna pengar på sina videos.
Tyske Jörg Sprave, som driver YouTubekanalen The Slingshot Channel, startade 2017 den första fackföreningen för YouTubers. I samtal med YouTubers från hela världen fann Jörg Sprave att alla hade liknande problem.
– Samarbetet med YouTube var dåligt och kommunikationen bristfällig därför tror jag att våra mål är universella. Då är det viktigt att gå ihop sig och ställa krav, säger han över telefonen en tidig fredagsmorgon.
Att driva en YouTubekanal är hårt arbete. Du har ingen social trygghet, inga rättigheter och ingen chans mot en supermakt som YouTube.
– Din inkomst är oregelbunden och du riskerar att förlora den varje dag. Om företaget beslutar att de inte längre tycker om ditt innehåll har du inget arbete från ena dagen till den andra. Det är ingen bra position att vara i, säger Jörg Sprave och skrattar lite uppgivet.
YouTubers Union är ingen vanlig fackförening. Medlemskapet är gratis och det gör att föreningen inte kan erbjuda medlemsförmåner så som traditionella fackföreningar brukar göra.
– Det är mer en rörelse för kreatörer så att de kan ena sig och få bättre arbetsvillkor. Om du går med har du rätt att uttrycka din åsikt och du står bakom våra krav mot YouTube, säger Jörg Sprave.
En del YouTubers som ansluter sig till fackföreningen använder inte samma namn som på YouTube eftersom de är rädda för konsekvenser och det är förståeligt menar Jörg Sprave. Stora YouTubestjärnor har inte behovet av att gå med eftersom de har direkt kontakt med plattformen.
– De som behöver oss är de med runt 50 000 – 100 000 följare som försöker livnära sig på detta och som får reducerade inkomster i och med de nya reglerna och de dåliga arbetsvillkoren, säger Jörg Sprave.
För tillfället har YouTubers Union 24 200 medlemmar från hela världen. Eftersom YouTube är en internationell videoplattform är det svårt att säga från vilka länder de kommer ifrån.
Från att ha varit en internetrörelse med lite makt ändrades situationen för YouTubers Union när Tysklands största fackförening IG Metall i juli i år satte igång kampanjen Fairtube och backade upp dem.
Jörg Sprave insåg att det enda sättet att få till konkreta förändringar var att en stor fackförening förhandlade med YouTube.
– IG Metall är en rik organisation med 2,2 miljoner medlemmar, mycket pengar och många advokater och det var lätt att samarbeta med dem. När IG Metall kom in i bilden började YouTube lyssna på oss. Om några veckor kommer vi att ha ett första möte. Om de inte samarbetar kommer vi att stämma dem. Men det skulle inte vara möjligt om vi inte hade IG Metall som backar upp oss. De har tillgångarna, politiska kontakter och erfarenhet att hantera stora företag, säger Jörg Sprave.
Men IG Metall saknar kunskap i hur YouTube fungerar.
– Bara om du är YouTuber vet du hur YouTubes ekosystem fungerar, säger Jörg Sprave.
"Vi tyckte att det lät bedrövligt hur YouTube behandlar kreatörerna så vi bestämde oss för att göra något åt saken."
För Michael Silberman, IG Metalls ansvarig för kampanjen Fairtube i Frankfurt, var det naturligt att hjälpa Jörg Sprave när han vände sig till dem.
– 2015 gjorde vi det möjligt för egenföretagare att gå med i IG Metall och eftersom han var medlem var det vår uppgift att hjälpa honom att förbättra sina arbetsvillkor. När han berättade för oss att det var YouTube som han hade en dispyt med sa vi ”what!?” Vi tyckte att det lät bedrövligt hur YouTube behandlar kreatörerna så vi bestämde oss för att göra något åt saken, säger han på bred amerikanska.
Hur är det att slåss mot ett jätteföretag som YouTube? Som mot vilket företag som helst där vi säger att antingen håller ni er till lagen eller så stämmer vi er, säger Michael Silberman och låter självsäker.
Och vad kräver IG Metall? Jo, bland annat tydligare regler för vilka videos som får annonser och förklaringar till enskilda beslut. De vill även att YouTubers får en mänsklig kontaktperson istället för ett autogenererat svar när de vänder sig till företaget. Och att YouTube skapar ett system där YouTubers informeras om förändringar i god tid. Vidare kräver det att ett ombud tillsätts som löser konflikter mellan företaget och de som postar inlägg.
Även om YouTubers inte är anställda i juridisk mening är det ett verkligt arbete de utför, både ur en ekonomisk och psykologisk synvinkel, menar Silberman. Men de arbetar hårt under fruktansvärda arbetsförhållanden såsom ekonomisk osäkerhet, extrem stress, psykiska hälsoproblem och till och med våld och självmord.
– De kan inte påverka sin situation eller som andra frilansare förhandla om priset för sitt arbete. De måste acceptera Youtubes villkor innan de kan få pengar från annonsörerna. Och det är bara YouTube som har kontakt med dem, säger han.
Finns det inget positivt med att driva en egen YouTubekanal? Såklart det finns.
– YouTube tillåter människor att arbeta flexibelt i fråga om tid och plats, vilket kan vara en stor fördel för de som inte kan få eller kan bibehålla ett traditionellt jobb. Eller helt enkelt inte vill ha ett. Det som gör YouTube unikt är möjligheten till kreativ frihet. Inom begränsningarna för Youtubes olika policys förstås. Och naturligtvis kan ett litet antal YouTubers bli ekonomiskt framgångsrika, säger Michael Silberman.
Den svenska fackföreningen Unionen menar att Youtubers är en speciell yrkesgrupp på ett sätt, då de i viss mån har ett yrke som inte har funnits tidigare. Just nu har de inga planer på att lansera en liknande kampanj som Fairtube i Sverige men de tittar alltid på nya möjligheter att förbättra arbetslivet för sina medlemmar.
– Vi bevakar i vissa avseenden nya arbetsmarknader som uppstår i och med digitalisering. Framför allt har vi tittat på gig-frågor, eller som vi gärna säger, plattformsarbete. Vår utgångspunkt är att hela arbetsmarknaden ska regleras i kollektivavtal och vi ser inga hinder för det även när organiseringen av arbetet förändras, säger Victor Bernhardtz, ombudsman för digitala arbetsmarknader på Unionen.
Den 22 oktober skulle IG Metall och YouTubers Union träffat YouTube och Google i Berlin. Detta möte blev dock inställt efter oenigheter och nu jobbar IG Metall och Youtubers Union för att få till ett ny träff för att förhandla.
YouTube har kontaktats för en intervju till det här reportaget men det har endast kommit med ett autogenererat svar.
Soledad Cartagena är frilansjournalist.
Illustrationer: Lina Wikmans
Du kanske också gillar:
-
E-sporten splittras i kampen för erkännande
Daniel Mathisen
-
Från trollfabrik till terapisoffa
Daniel Mathisen
-
Sociala medier i Sápmi: ”De tror att samer bor under en sten”
Johanna Bak, Oscar Eriksson