En vinst för välfärden
Socialdemokraternas förslag att stoppa vinstjakten i skolan är en vinst för välfärden. Den ger likvärdiga förutsättningar för elever att lyckas akademiskt. En skola som är till för alla och där man sätter eleverna före marknaden.
F lickan lyckades komma in på den eftertraktade gymnasieskolan. För flickans nära omgivning var det ett stort åstadkommande. Det innebar att flickan skulle få tillgång till god lärarpersonal och kuratorer. En högskoleförberedande utbildning som skulle skärpa flickan till en välutbildad elev som kan ta del av samhällsdebatten. En säkrad framtid.
För flickan själv saknade det hela betydelse eftersom hon aldrig förstått under vilka skolförutsättningar hon hade levt. Det var inte förrän flickan hade fått tillbaka kursproven med icke-godkända resultat, när hon inte förstod hur en skoldator fungerade eller när hon inte visste vad en kurator var, som hon förstod vikten av en likvärdig skola och faran med vinstivriga fristående skolor. För flickan var det kollegieblock och penna, en bokad renskrivningsdag för att dela på skolans tio stationära datorer, ingen skolkurator och dålig feedbackkultur som gällde. I hennes ögon var detta likvärdiga skolförutsättningar eftersom hon inte haft erfarenhet av något annat.
En skola där alla har likvärdiga förutsättningar att lyckas akademiskt är en samhällsvision som ännu inte är uppnådd. I en skoldebatt på Järvaveckan lyssnade jag på det socialdemokratiska skolborgarrådet Olle Burell, som menade att en förutsättning för en likvärdig skola är att få bort vinstjakten. Ett förslag som verkligen skulle ge en bättre färdriktning inom den svenska skolpolitiken.
Att stoppa vinstjakten i skolan är att sätta utbildningen framför konkurrensen. Eleven före marknaden.
Genom att investera våra skattepengar till ökade skolresurser och bättre skolundervisning och inte rakt ned i riskkapitalisternas fickor höjs utbildningskvaliteten. Alla elever får då förutsättningarna att uppnå goda skolresultat som öppnar dörrarna till drömuniversitets korridorer, istället för att elever i fristående skolor glider igenom skolsystemet på glädjebetyg. Glädjebetyg som är ämnade att få fler elever att söka sig till sådana vinstdrivna skolor i syfte att få mer skolpeng, men som egentligen inte överensstämmer med elevernas kunskapsnivåer. Glädjebetyg som bidrar till olikvärdiga skolförutsättningar att ta sig in på drömutbildningen. Glädjebetygen som gör allt annat än att skapa långsiktiga och hållbara vinster i välfärden. Att stoppa vinstjakten blir då en vinst för välfärden.
Att stoppa vinstjakten i skolan gör också att lärartätheten ökar och arbetsmiljön förbättras.
Enligt undersökningar av både LO och Lärarförbundet går det åt fler elever per lärare i fristående skolor än i kommunala skolor. Rapporter som visar på hur kvaliteten blir försämrad när lärartätheten är låg, när personalkostnaderna beskärs och när pengarna hamnar i skatteparadis. Det visar på hur lärare utsätts för ökad stress, hög arbetsbelastning och låga löner. En nedbrytning i skolvärlden. En välfärd som rör sig i motvind. Men genom att utnyttja våra skattepengar till att förbättra arbetsmiljön och höja lärarlönerna blir läraryrket mer attraktivt. Fler lärare kan då anställas. Arbetsbelastningen minskas. Och fokuset på elevernas kunskapsutveckling förbättras. Det blir en vinst för välfärden.
Att stoppa vinstjakten i skolan är att främja elevhälsan framför kortsiktigt vinst.
Enligt skollagen ska alla elever ha tillgång till skolläkare, skolsköterskor, psykolog, kuratorer samt personal med specialpedagogisk kompetens. Idag är verkligheten annorlunda. Skolinspektionens granskning visar på en avsevärd skillnad mellan kommunala och fristående skolor när det gäller elevhälsan, där kuratorer oftast väljs bort i friskolor. Det är ett brott mot skollagen. Och genom att stoppa vinstjakten i skolan kan skattepengarna bättre omfördelas till att anställa fler skolkuratorer. Vänteköerna till hälsosamtalen minskas. Elevhälsan stärkas. Skolresultaten förbättras. Och marknadssjukan minskas. Det blir då en vinst för välfärden.
Att stoppa vinstjakten i skolan är att närma sig visionen om en likvärdig skola. En skola där man inte är förblindad av marknadstron, där alla elever oberoende skolbakgrund har tillgång till kvalitativ utbildning och där läraryrket ses som ett hederligt samhällsuppdrag där man utbildar framtida ungdomsgenerationer
Att stoppa vinstjakten i skolan är att säkra ungdomarnas framtid. Det är att markera elevernas rättigheter i skolan. Det är att ge de kunskap om vikten av en likvärdig skola. Kunskap och förutsättningar som den lilla flickan inte fick då, men som flera svenska elever kan få idag. Det blir då en vinst för välfärden.