Opinion
Vår frihet att konsumera kränker andras frihet att leva
A tt människor vill göra något för miljön är tydligt, och marknaden hakar på.
Vi är det mest gröna företaget! Kolla, vi återvinner! Köp av oss!
Reklam i femtio nyanser av grönt möter oss dagligen. Vi konsumenter kan se till att varor och tjänster har producerats på ett socialt och ekologiskt hållbart sätt, sägs det. Vi lär oss att konsumentmakt är ett viktigt verktyg i miljöfrågan, för att bibehålla ett samhällssystem som bygger på tillväxt och ständig konsumtion. Problemet är att vi har en ekonomi där det går bäst för företag som gör så stor vinst som möjligt. Att producera varor där både miljö och arbetare mår bra är dyrt.
Det är oftast billigare att skita i miljön och arbetarna.
Istället kan pengarna satsas på, säg, marknadsföring där företaget framstår som ett gäng glada trädkramare. I butiken hjälper det inte heller hur påläst man än är, om inte plånboken har tillräcklig storlek. Den med pengar i överflöd kan välja fritt, utifrån utbudet som finns. Andra, med tunnare plånböcker, får snegla på de ekologiska, fairtrade-märkta bananerna och fundera på vad i kundvagnen som i så fall måste bort. Konsumentmakt framställs som ett demokratiskt fördelat inflytande. Visst. Mycket pengar ger mycket konsumentmakt.
När det kommer till miljön är det oftast bäst att låta bli att konsumera. Det går inte i linje med hur samhället ser ut idag: välstånd räknas utifrån BNP, och när H&M haft ett kvartal med minskad försäljning framställs det som något negativt. Forskning visar att högavlönade orsakar mer utsläpp än lågavlönade, samt att män orsakar mer utsläpp än kvinnor. Utsläppen drabbar sedan fattiga länder mer än rika. Vår konsumtion, och därmed samhället, måste förändras i grunden.
Det behövs en plan för hur vår konsumtion ska bli ekologiskt och socialt hållbar. En hållbar konsumtion kommer att innebära en minskad konsumtion. Att behöva ändra på sina konsumtionsvanor kan ses som begränsande av ens frihet. Vad man behöver komma ihåg är att den sortens frihet (att konsumera som idag) bygger på att någon annans frihet inskränks. Vi behöver ett system som inte går ut på att tillverka saker “någon annanstans” till så lågt pris som möjligt, för att den rika delen av världen ska konsumera så mycket som möjligt. Konsumentmakt varken ska eller kan vara svaret på miljöproblemens lösning. Det behöver istället satsas mer på exempelvis återvinning och att gå mot en cirkulär ekonomi. Det är dags att ta ett steg tillbaka och självkritiskt granska hur vi kan förbättra vårt miljöarbete.