Höhöiga killskämt från Försvarsmakten
”Måste man kunna göra två saker samtidigt eller kan killar också söka?”
Frågan ställs just nu av Försvarsmaktens senaste reklamkampanj.
M an kan verkligen se pitchmötet framför sig:
Två snubbar i chinos, en tjej i kavaj, någon misstänkt välklädd officer från huvudkontoret. Öppningsrepliken, den som ekar mellan varenda PR-byrå i Stockholm, lyder:
”Vi måste nå dem uuunga!”
Någon annan lägger till ”Vi måste få dem att reageeera”.
Resultatet är slappt och tondövt. Ni vet, killar har ju ingen simultanförmåga. Höhö.
Frihet tänker trots allt inte vara sämre.
Här kommer fyra förslag till på hur Försvarsmakten kan nå den unga målgruppen så vi slipper stå utan militär när ryssen kommer.
Frihet har sökt Försvarsmaktens kommunikationsavdelning för en kommentar. Såhär svarar projektledaren Nemo Stjernström kring kampanjen:
”Att kvinnor skulle ha bättre simultankapacitet än män är (och har varit under många år) under debatt.
Att Försvarsmakten i extern kommunikation väljer att använda den något slitna, men i detta sammanhang spetsiga formuleringen; Måste man kunna göra två saker samtidigt eller kan killar också söka? bygger på två antaganden.
1. Försvarsmakten, som består av ca. 90 % män har tillräckligt självförtroende för att kunna driva med sig själv.
2. Vår rekryteringsmålgrupp har en smula humor.
I verkligheten uppfattar de flesta unga kvinnor Försvarsmakten som en genuint manlig arbetsplats. Genom att vända upp-och-ned på det perspektivet lyckas annonstexten skapa intresse och uppmärksamhet. Vi uppmanar alla att gå in på kampanjsidan www.forsvarsmakten.se/fragorpadet och se hur vi svarar på denna och andra frågor vi ställer i kampanjen, Många har många frågor.
Denna typ av kommunikation är nödvändig för att attrahera och rekrytera unga vuxna samt bygga förtroende för en organisation som är välkänd men felkänd för de allra flesta. Allt för få i samhället har möjlighet att möta och själva bilda sig en uppfattning om Försvarsmakten. Denna typ av kommunikation verkar i första hand intresseväckande, men är även kunskapsbyggande genom att svara på vanliga frågor och visar var mer information finns tillgänglig.”
Frihets intresse är definitivt väckt, och vi uppskattar såklart humor!