Opinion
Hör oss – låt oss få återvända till skolan!
Varför ska gymnasieelevers kunskaper, betyg och psykiska välmående offras, när grundskolor har öppet som vanligt? Låt gymnasieeleverna komma tillbaka till skolan terminens sista veckor, skriver Ajla Obradovac från SSU Norrtälje.
C oronaviruset ligger som en evig dimma över vårt samhälle. Ändå är förskolor och grundskolor öppna och fungerar som vanligt – men inte gymnasieskolorna, som runt om i landet ekar tomma. Varför ska vi gymnasieelever tvingas betala ett så högt pris som vår utbildning? Snälla, hör oss – låt oss få återvända till skolan, för vår skull och samhällets framtid!
För många är livet snarlikt som det var innan – men för mig och många andra studenter har vardagen helt ställts om. För exakt tvåmånader sedan beslutade regeringen att på grund av Coronaviruset stänga ner alla gymnasieskolor runt om i landet för att istället övergå till distansundervisning. Efter veckor av hemstudier och frustration kan jag inte längresitta tyst. Konsekvenserna av åtgärden börjar nu bli tydliga: motivationen sjunker, allt fler mår psykiskt sämre och kvalitén på undervisningen når inte upp till samma nivå.
Som statsministern Stefan Löfven själv många gånger nämnt under hela krisen, är skolan en livsviktig samhällsfunktion som måste upprätthållas för framtidens skull. Utan utbildning kommer vi ingenstans. Gymnasiebetygen är dessutom inget som går att fixa till eller ändra i framtiden, oavsett om man går i årskurs 1 eller årskurs 3 på gymnasiet. Det är viktigt för varje gymnasielev att få ett rättvist betyg, för att framöver kunna söka sig vidare till framtida, kanske samhällsviktiga jobb. För dig som aldrig ofrivilligt studerat på distans är det kanske svårt och förstå vad detta innebär, men att få hjälp och stöd av sin lärare att klara av en kurs via en dator är INTE samma sak som sitta i ett klassrum och få stöttning. De flesta lärare gör trots omständigheterna så gott de kan, och det vill jag verkligen ge dem cred för. Men när samtalet läggs på och verkligheten kommer ikapp, tappar många elever åter igen motivationen. Det är inte okej att våra gymnasiebetyg ska drabbas för att vi inte kan få den hjälp som vi behöver.
Resonemanget menar att vi gymnasielever kan klara av och ta ansvar för att plugga på egen hand. Visst kan vi det till en viss del – men skillnaden på en årskurs nia och etta på gymnasiet är egentligen minimal.
Det är otroligt frustrerande att tänka på hur grundskolorna fortsätter precis som vanligt. Resonemanget menar att vi gymnasielever kan klara av och ta ansvar för att plugga på egen hand. Visst kan vi det till en viss del – men skillnaden på en årskurs nia och etta på gymnasiet är egentligen minimal. Enligt en undersökning som jag själv har gjort, där majoriteten av svaren kommer från årskurs 1 och 2, finns det många gemensamma faktorer hos eleverna. 44 procent anser att det är tuffare att få skolarbetet gjort och hålla sig disciplinerad och hela 52 procent upplever försämrad motivation och att orken inte finns kvar. Sex av tio menar också att deras psykiska mående påverkats mycket negativt, fler känner sig deppigare, mer ångestfyllda och mår sämre än vanligt av att bara sitta hemma om dagarna.
Sommarlovet står för dörren och det är inte många veckor av terminen som återstår. De inställda nationella proven försvårar situationen för lärare att sätta rättvisa betyg. I Norrtälje kommun görs inga undantag, de i årskurs 1 och 2 får inte ens komma till skolan i mindre grupper för att fullfölja prov, redovisningar eller visa andra kunskaper som krävs för att nå kunskapskraven, samtidigt som personer i samhället kan röra sig fritt som de vill. Enligt Folkhälsomyndigheten får elever som behöver särskilt stöd även av psykiska skäl komma till skolan och få stöttning, men i Norrtälje kommun tas ingen som helst hänsyn till det. Det är orättvist och frustrerande som elev att det här ska gå ut över vår utbildning.
Det här är inget gnäll, det är bara ett sätt för mig som upprörd elev i årskurs 2 på gymnasiet att få sin röst hörd. Hör mig, hör oss, lyssna på oss! Låt oss få komma tillbaka till skolan och få de kunskaper och betyg som vi förtjänar.
Ajla Obradovac, elev på Sam-Internationell-programmet på Rodengymnasiet och medlem i SSU Norrtälje
Du kanske också gillar:
-
Ungdomsförbunden måste få vara på skolorna – viktigare än någonsin
Wilma Eklund
-
Parantesåret kan leda till digital revolution
Albin Norman
-
Rädda välfärden – fastighetsskatt och slopade ränteavdrag nu
Alexander Soto Runevall