Åsikt
Låt det offentliga ta kontroll över elsparkcyklarna
När en tjänst kräver enorm involvering av samhället för att inte leda till totalkaos är det inte en orimlig tanke att det också drivs av det offentliga och att tjänsten ses som en del av kollektivtrafiken, skriver Frihets chefredaktör Nils Dahlgren.
D e är röda, de är gröna, de är grå och framför allt är de överallt. Elsparkscyklarna har etablerat sig och blivit en del av stadsbilden i ett par kommuner. För en mindre summa kan man ta sig fram på det tysta fordonet. Vissa kommuner, som till exempel Växjö, säger dock nej. Nedskräpning och trafikolyckor avskräcker.
Elsparkscyklarna verkar hamna på ställen där de inte ska vara. Vissa slängs och blir liggande på trottoarer eller ställs i en otymplig klump som försvårar för människor att ta sig fram. Andra kastas ner i vattendrag.
I Västerås sattes problemen med elsparkscyklarna på sin spets. En äldre man som var ute med cykeln krockade med en elsparkscykel som låg utslängd på cykelbanan och avled till följd av skadorna. Företaget som äger fordonet, VOI, har gått ut och beklagat händelsen och lovat att vara behjälpliga i polisens utredning.
Men de sa också att det offentliga har ett ansvar för att hålla borta olyckorna. Kommunerna ska alltså stå för kostnaderna genom att bygga upp fungerande struktur, företagen plockar in vinsten.
Det är också viktigt att komma ihåg att elsparkscyklarna inte ställs ut av sig själva. Bakom det moderna samhället döljer sig människor som ska se till att allt rullar på. Företagen är heller inga änglar. I princip alla saknar kollektivavtal och anställningsformerna för de som ställer ut cyklarna är osäkra.
"Tydligt är dock att företagen som driver verksamheten inte är förmögna att hantera de problem som deras produkt för med sig."
Jag ska på ett personligt plan vara helt ärlig. Jag älskar att åka elsparkcykel. De är perfekta för spontant ta sig från punkt A till punkt B i ett lagom tempo, de står där vid behov och jag behöver heller inte oroa mig för att den ska bli stulen efter användning.
Elsparkcyklar är här för att stanna, de är smidiga och populära. Tydligt är dock att företagen som driver verksamheten inte är förmögna att hantera de problem som deras produkt för med sig. Istället ropar de på det offentligas hjälp.
Jag har ett litet anspråkslöst förslag. Infrastruktur drivs i nästan alla fall av det offentliga. När en tjänst kräver enorm involvering av samhället för att inte leda till totalkaos är det inte en orimlig tanke att det också drivs av det offentliga och att tjänsten ses som en del av kollektivtrafiken.
Det är också otroligt att den fria marknaden kopplad till elsparkcyklarna skulle öka innovationen. Redan nu är det företagen som går till det offentliga för att be om hjälp.
För varför ska kommuner stå för kostnaden av rimliga ställ och upprätthållandet av ordning när företagen som äger elsparkscyklarna samtidigt går med mångvinst? Låt vinsten istället gå rakt in i välfärden.
Om elsparkscyklar är här för att stanna så är de offentligt ägda sparkcyklarna framtiden.