Opinion
Svenskt Näringslivs ”fakta” sprider lögner

Svenskt Näringsliv fördummar det politiska samtalet till Trump-nivå genom sina metoder för opinionsbildning.
P å Facebook går det att hitta många sidor som sprider lögner och fejkade nyheter om rödgröna politiker. En sida (kallad Skattefakta) publicerade till exempel en delningsbild på några sörjande barn framför en gravsten tillsammans med en inklippt bild på en hånleende Magdalena Andersson. I bildbeskrivningen stod det att regeringen föreslagit arvskatt (något som inte stämmer alls). En annan (naturligtvis fejkad) bild visar hur Stefan Löfven kör över några byggnadsarbetare med en ångvält.
Vem är det då som ligger bakom lögnspridnings- och smutskastningsidan Skattefakta? Är det någon alt-right-pajas? En MUF:are med dåligt sinne för humor?
Nej, Skattefakta ägs och drivs av Sveriges största arbetsgivarorganisation Svenskt Näringsliv.
Det är knappast en hemlighet att Svenskt Näringsliv sysslar med opinionsbildning. Men de medel som organisationen använder är chockerande och fullständigt avskyvärda.
Via kanaler som till exempel Skattefakta (men också många andra kanaler som Jobbfakta och ”nyhetssajten” fPlus) sprider Svenskt Näringsliv alternativa fakta och annat trams.
När detta uppmärksammades så raderade Skattefakta tillslut bilden på Magdalena Andersson och skrev ett inlägg med en pseudoursäkt i vilken de ljuger ihop en historia om att bilden inte handlade om arvskatt.
Trots ”ursäkten” var vissa från bland annat Twitterhögern snabba med att gå ut och försvara Svenskt Näringsliv genom att anklaga LO för att använda lika dåliga metoder.
Det är dock en ganska absurd jämförelse. För även om LO är kända för att alltid vara tuffa under valrörelser så har de också alltid varit tydliga med vilka de är. Svenskt Näringsliv vågar inte ens märka sina kampanjer med en tydlig avsändare.
Det är djupt problematiskt att den organisation som ska representera Sveriges företagare använder samma ynkliga metoder som ett anonymt nättroll på Twitter. På lång sikt är nämligen alla förlorare på den typen av opinionsbildning. Det spär på politikerföraktet, tär på sammanhållningen och fördummar det politiska samtalet till en Trump-nivå.
Allting tyder på att årets valrörelse kommer bli smutsigare än på länge. Därför är det också viktigare än på länge att alla politiskt engagerade tar ansvar för att skapa ett hållbart debattklimat.
Särskilt viktigt är det att alla i den anständiga borgerligheten fördömer till exempel Svenskt Näringslivs metoder. För det som Sveriges Näringsliv gör är ju egentligen att driva valrörelse åt Moderaterna.
Läs mer:

Här är Svenskt Näringslivs Facebook-sidor.