Loot boxes gör gaming till ett lotteri
Spelvärlden har på senare år drabbats av ett fenomen som snabbt fått fansen att tröttna: Loot boxes. Virtuella lådor designade så att man spelar mer och spenderar mer pengar. Syftet är att dra in pengar till bolagen – på spelarnas bekostnad. Och nu har till och med politikerna vaknat.
L oot boxes kommer från början från gratisspelsvärlden, till exempel mobilspelen Farmville, Smurf Village och datorspelet Dota. Spelen är gratis, men om du vill komma vidare i spelet snabbare, eller du vill att dina karaktärer ska se ut på ett annat sätt, måste du betala.
Så långt var allt frid och fröjd. Man kunde njuta av spelen som var gratis, men om man ville ha det där lilla extra var man tvungen att betala en slant. Men de senaste åren har fenomenet loot boxes lurat sig in i AAA-spelen. AAA är en benämning för spel som är stora, tillverkade av stora spelföretag med stor budget och som i regel kostar mycket att köpa. AAA-spel är för spel vad Hollywoodproduktioner är för film.
I de flesta spelen får du skins eller så kallade emotes, det vill säga en viss rörelse din karaktär kan göra, som bara påverkar hur du och andra ser dina karaktärer. Men i andra spel som Battlefront 2 och FIFA blir du bättre i spelet av det du får i dina loot boxes, om det nu är bättre vapen eller duktigare fotbollsspelare du får tillgång till.
Det är ofta lätt att köpa loot boxes. Alla är vana vid att handla saker på internet. Man kliar sig i huvudet och tänker ”äsch, det är ju bara 100 kronor”. Jag spelar ju ändå så mycket av det här spelet, och för 100 kronor kan man ju inte ens gå på bio och en biofilm är vadå? Max tre timmar lång. Grejerna i just den HÄR lådan kommer jag ju njuta av längre än så. Så får man inte riktigt det man vill ha, så man köper en till. Och en till. En sista? Och så håller det på för många.
I dator- och TV-spel är systemen med loot boxes designade så att man ska vilja spela mer och spendera mer pengar. Precis som på ett kasino eller ett vanligt lotteri som Triss.
Om man öppnar en loot box i Overwatch hoppar de runt och snurrar och blinkar, precis som spelen på en slotmaskin. Och när man köper ett FIFA-pack får man först se en bild på Christiano Ronaldo, som är en av de mest eftertraktade spelarna i FIFA och som också pryder omslaget till spelet. Sedan får man se vilket land spelaren kommer ifrån, vilken position han har, vilket lag han spelar, och till sist vem spelaren är. Allt för att bygga upp en känsla av att ”nu kommer något spännande”. Det gör det sällan.
"Till slut tyckte spelarna att företagen hade gått för långt."
”Mina vänner och familj kanske inte får några julklappar i år, men i alla fall så får någon som jobbar på EA:s fru en sprillans ny Ferrari”, säger Youtubern ChrisMD när han köper FIFA Packs för 5000 pund, nästan 60 000 kronor. Han gör det för att se vad man faktiskt får för pengarna.
När han till slut får den spanska fotbollsspelaren Iniesta, även han en ganska eftertraktad spelare, konstaterar ChrisMD att han kunde ha köpt FIFA18 tre gånger om för de pengar han än så länge spenderat. Och så håller han på i femton minuter, tillslut konstaterar han att han hade fått mer FIFA coins om han bara hade köpt dem direkt istället för att köpa spelare. Väldigt mycket mer. 56 gånger mer.
Ett annat påhitt för att företagen ska kunna krysta ut mer pengar ur sina spel är DLC, downloadable content. En uppföljare till spelet som kan innehålla allt från nya banor till nya karaktärer. Vanligtvis så släpps de efter att ett spel redan varit på marknaden ett tag. Folk som spelat igenom spelet eller börjar tröttna får nytt innehåll. Men nu händer det ibland att spelföretagen släpper ett spel till fullt pris och samma dag släpper DLC. Spelen styckas upp och säljs två gånger, och spelföretagen kan roffa åt sig lite extra stålar.
Spelföretagen tjänar otroligt mycket pengar på loot boxes och DLC. Ubisoft är ett av världens största spelföretag som ligger bakom spel som Assasin’s Creed, Far Cry och Tom Clancy’s Rainbow Six Siege. De tjänade under förra årets första hälft 202 miljoner dollar, vilket var 51 procent av företagets totala vinst på den digitala försäljningen.
Trenden med att fler och fler spel innehåller loot boxes såg ut att fortsätta helt obehindrat. Men till slut tyckte spelarna att företagen hade gått för långt.
"Man spelar dator- och TV-spel för att ha kul, inte för att köpa lotter och bli lurad."
Vinden vände i november förra året när Battlefront 2 släpptes.
En spelare räknade ut att det skulle kosta 2100 dollar att låsa upp allt i spelet, alternativt kunde man spela 4500 timmar. Det är över ett halvårs konstant spelande. När en spelare som hade köpt Battlefront 2 för nästan 800 kronor (!) märkte att hen inte kunde få spela Darth Vader blev fansen rasande. Darth Vader fanns tillgänglig som karaktär, men han var låst. Antingen fick du spela i massor av timmar eller betala med riktiga pengar för att få tillgång till honom.
Inga ville köpa spelet, och det sålde inte ens hälften så mycket som föregångaren Battlefront 1. EAs aktie dök efter det med 8.5 procent, över tre miljarder dollar och Dice tog bort alla loot boxes från spelet.
Efter det väcktes en stor debatt i USA om loot boxes, men också här hemma i Sverige.
I december förra året ändrade Apple reglerna för App Store och krävde att alla företag som gör sina spel tillgängliga där tydligt måste meddela om man kan köpa loot boxes eller liknande i spelet. Företagen måste också skriva vilka oddsen är för att man ska vinna de specifika sakerna som finns i loot boxen.
Den nederländska motsvarigheten till Lotteriinspektionen, Kansspelautoriteit, fastslog bara för några veckor sedan att loot boxes räknas som ett lotteri och nu vill de samarbeta med andra europeiska länder för att råda bot på problemet.
Den svenska Lotteriinspektionen å sin sida konstaterade nyligen att lagen som den ser ut idag gör det svårt att göra något åt att massor av människor luras att köpa loot boxes. Eftersom lotterier i Sverige bara regleras av svensk lag om de fysiskt hålls i landet går det inte att göra något åt problemet. Det är samma kryphål som gör att online-kasinon har kunnat blomstra. Så även om loot boxes i spel faktiskt skulle räknas som lotter i Sverige, skulle lagen inte påverka dem som den ser ut idag.
Det har fått regeringen att vakna. Nu försöker Socialdemokraterna se till att det blir ordning och reda i loot box-djungeln genom att ändra i lagen.
– Vi jobbar för att så snart som möjligt återta kontrollen över spelmarknaden och se till att svenska konsumentskyddsregler gäller alla aktörer som bedriver spelverksamhet, sa civilminister Ardalan Shekarabi (S) till P3 nyheter i februari i år.
Målet är att det ska finnas ny lagstiftning som reglerar loot boxes nästa år.
En ny lag skulle kunna göra att spelföretag som vill sälja spel till svenska kunder tydligt måste meddela om spelet innehåller lotteri-liknande inslag och vad chansen är att man vinner, på samma sätt Apple gjort med sin App Store.
Eller så kan loot boxes förbjudas helt och hållet så att spelarna blir av med problemet, det räcker med att man betalat för ett spel en gång. Man spelar dator- och TV-spel för att ha kul, inte för att köpa lotter och bli lurad.
En loot box är en låda, en samling kort, eller liknande som man köper och använder inuti spel. Man öppnar sedan lådan och får sitt loot, som kan vara lite olika saker beroende på vilket spel det är. Ofta innehåller loot boxen skins, alltså skal, till olika vapen, karaktärer, fordon och andra föremål. I fotbollspelet FIFA18 köper man FIFA packs, en typ av loot box som innehåller fotbollsspelare som man kan spela med. Man kan också sälja spelarna för att få coins, som man sedan kan använda för att köpa nya, bättre spelare som man vill ha, på en marknad. Man kan också köpa FIFA coins rakt upp och ner.
Text:Love Isakson Svensén, journalist och fritidsgamer
Du kanske också gillar:
-
Från trollfabrik till terapisoffa
Daniel Mathisen
-
Candy Crush är spelvärldens Justin Bieber
Malin Liedberg
-
E-sporten splittras i kampen för erkännande
Daniel Mathisen