Varmt och woke om plugghästens revansch
Ambitiösa kompisarna Molly och Amy bestämmer sig för att ta igen high school-tidens uteblivna festande – på en enda kväll. Frihets kulturredaktör Sanna Svanström har sett Booksmart som tar ett nytt grepp om den amerikanska collegefilmen utan att kompromissa med dess charmiga själ.
M olly och Amy har gjort allt rätt. De har försakat fester och dejter till förmån för studier, meriterande extraaktiviteter och engagemang i elevrådet. Nu ska de skörda frukterna av sitt slit i form av studieplatser på prestigefyllda universitet. Det visar sig dock snabbt att flera av festprissarna också lyckats ta sig in på de bättre skolorna vilket vänder tjejernas tillvaro upp och ner. Hade Molly och Amy kunnat ta del av båda världarna hela tiden? Vännerna bestämmer sig för att ta revansch genom att avsluta sin high school-tid med festflaggan i topp – kvällen före deras avslutningsceremoni ska bli något de sent ska glömma.
Precis som man förstår av handlingen får du i Booksmart alla de traditionella ingredienserna i en amerikansk coming-of-age-rulle. Vi har kaoset i korridorerna inför den stundande examen (ja, någon åker skateboard med en brandsläckare), skitsnacket som överhörs från ett toalettbås, hemmafesterna med beer-pong och pappmuggar samt förälskelserna som rör sig i slow motion till drömmande musik. Persongalleriet utgörs självklart av collegefilmernas eget commedia dell’arte: teatertönten, sportfånen, drogflummaren och plugghästen. På den fronten intet nytt – men Booksmarts styrka är inte vad historien berättar, utan hur den berättas.
För Booksmart är en collegefilm, men en collegefilm gjord i vår tid. Med andra ord vågar man vara långt mer nyanserad, och modern, än genrens föregångare – vilket syns i allt från skådespelarnas hantering av stereotyperna de skildrar till vem det är som får ha agens. Resultatet är mer småputtrande skoj än sjudande humor, men det hela skildras på ett så genuint sätt att det framkallar fåniga småleenden i biostolen. Detta har filmen i mycket skådespelarna att tacka: deras insatser är genomgående goda och den unga ensamblen riktigt sprakar av kreativ komisk energi. Starkast lyser huvudrollerna Beanie Feldstein (känd från bland annat Lady Bird) och parhästen Kaitlyn Dever. Särskilt Feldstein, som spelar Molly, nästan ramlar genom bioduken med sin karisma – bokstavligen.
För ramlas gör det en hel del: och vilken fröjd det är, när kvinnliga skådespelare får hänge sig åt fysisk komedi! Att gymnastisera ansiktsmusklerna, snubbla omkring och vara ful på film i största allmänhet är ett nöje alldeles för länge förbehållet männen. I Booksmart får huvudrollerna blomma ut kroppslig komik, vilket de gör med den äran. De får också ha sexuella begär, vara ambitiösa och inte främst i livet vara ute efter en kille. Mycket vatten har runnit under broarna sen American Pie.
I dag är det till synes självklart att en college-film kan ha två kvinnliga huvudroller (varav en inte har storlek S och den andra är lesbisk), men man behöver inte gå långt bak i tiden för att det skulle tänkas omöjligt. Visst har det funnits en del föregångare som velat ifrågasätta denna ordning, som Easy A eller Mean Girls. Skillnaden är att Booksmart är mer subtil: här dissekeras inte det faktum att någon inte är straight, smal, plugghäst eller nörd. De bara är det. En annan fin aspekt av Booksmart är dess brist på mobbning och elakheter. Klasskompisarna är (med något undantag) rätt snälla mot varandra. Svårt att säga hur sanningsenligt det skulle vara på ett high school i dag, men det säger en hel del att man i en film av i dag inte vill använda trakasserier och maktordningar – som annars är ett väl använt verktyg i den här typen av film.
Det moderna tilltalet kan mycket väl vara till stora delar tack vare de som står bakom filmen. Booksmart är skådespelaren Olivia Wildes (känd från bland annat tv-serien House) regidebut och manuset är skapat av idel kvinnliga manusförfattare och komiker. Huvudrollsinnehavaren Beanie Feldstein är också syster till skådespelaren och regissören Jonah Hill, ett släktskap som syns inte bara i respektive skådespelares drag. Handlingen i Booksmart med dess ”resa med hysteriska förvecklingar”-tema påminner mycket om Supersugen från 2007, där Jonah Hill spelade en av huvudrollerna. Dessutom nästan måste Booksmarts snyggt hanterade klippsax och exemplariskt utnyttjande av soundtrack vara inspirerat av Hills debutfilm som regissör, Mid 90s, som hade premiär förra året. Tillsammans skapar fotot och musiken i Booksmart en inramning med beats och snappa klipp som får scener att lämna bioduken och följa med ut ur salongen.
Allt fungerar dock inte friktionsfritt, det finns en del fallgropar som hindrar filmen från att landa i en fullträff. Dialogen är rolig men hade behövt en strykningsrunda till, och ibland vill filmen så mycket att resultatet blir spretigt. Men den hårt spända bågen gör att försöken ändå allt som oftast landar på fötterna och slipper platt fall. Tidvis blir också det ”wokea” budskapet lite väl nedkört i halsen på publiken (som i en scen med baribedockor där analysen känns som hämtad ur en studiecirkel i grundläggande feminism) men oftast följs sådant upp med en humoristisk twist som räddar upp. När det inte gör det är skådespelarna där med gestaltningar så ärliga att man liksom nästan köper det ändå.
Booksmart lyckas helt enkelt med genuinitet och begåvning ta ett nytt grepp om collegefilmen, utan att ta ifrån den dess essens: en oförarglig, charmig tramsighet.
Booksmart har Sverigepremiär 19 juni.
Booksmart
Längd: 1 h 45 min
Manus: Emily Halpern, Sarah Haskins, Susanna Fogel, Katie Silberman
Regi: Olivia Wilde
Skådespelare: Kaitlyn Dever, Beanie Feldstein, Jessica Williams, Will Forte, Lisa Kudrow, Jason Sudeikis med flera
Du kanske också gillar:
-
Femton feministiska kulturtips inför Internationella kvinnodagen
Redaktionen
-
Us – skräcken i spegeln
Redaktionen
-
”Eka över hela staden” ger varje låt ett eget universum
Emil Nordfjell