Opinion
The Land of The (Un)Free
Ismail Quttineh, internationell ledare i SSU Örebro, skriver om USA:s brutala historia av kolonialism och rasism – och hur historien lämnat avtryck i behandlingen av minoriteter i landet än idag.
N o justice, no peace – ord som just nu skanderas i upproren mot polisen och det rasistiska samhället i USA. Förutom en historia av rasism har det amerikanska samhället en lång tradition av att krossa förtryckta människors kamp för rättvisa och frihet. Det har man gjort – och gör än idag – på grund av den ständiga rädslan för att de förtryckta en dag ska resa sig och göra vad den vita mannen gjorde mot dem. Men vad gjorde egentligen den vita mannen mot dessa folk?
Den frågan måste besvaras med utgångspunkten i det faktum att den vita mannen inte härstammar från varken Syd-, Central- eller Nordamerika. Den vita mannen härstammar från Europa och färdades till Amerika för att upptäcka ett land som redan var upptäckt – och bebott av andra människor, den amerikanska ursprungsbefolkningen. De som på grund av den vita mannen felaktigt kommit att kallas för ”indianer”.
I den västerländska civilisationens namn mördades mellan 95 till 114 miljoner människor som tillhörde den amerikanska ursprungsbefolkningen. En hel nation förintades från jordens yta. Låt oss aldrig glömma det värsta folkmordet genom historien – den amerikanska förintelsen.
Efter att européerna invaderat och i princip förintat hela amerikas befolkning var de fast beslutna att bygga upp sin civilisation i Nordamerika. Men det var inte de som skulle svettas. 12,5 miljoner afrikaner såldes som slavar och skeppades över havet – 1,8 miljoner dog på vägen. Stolen from Africa and brought to America. Fighting an arrival, fighting for survival som Bob Marley sjunger.
Den vita mannen lärde afroamerikanerna att hata Afrika, deras rötter, för att de i förlängningen ska hata sig själva – och se upp till sin förre detta slavmästare.
I 339 år – fram till 1865 – var det afroamerikanska folket slavar åt européerna. I 339 år hölls de borta från sina hemländer i Afrika, fråntagna sina namn, sin religion, sitt språk och sin kultur. I över trehundra år intalade den vita slavmästaren sina slavar att han räddade dem från en kontinent där folk levde i grottor och åt rått kött. Han lärde dem att de var hädare och saknade moral. Den vita slavmästaren förklarade för sina slavar att han agerade av barmhärtighet: att han räddade dem från det ociviliserade och barbariska samhället de kom ifrån.
Ingenting av det den vita slavmästaren lärde sina slavar var sant. Afrika var en stor civilisation med stora kungar: men den vita slavmästaren berättade en annan historia, för att skapa en maktrelation. En maktrelation som bygger på över- och underordning. Slaveriet kanske upphörde 1865, men den afroamerikanska slavmentaliteten som hade indoktrinerats i 339 år finns tyvärr än idag. En mentalitet som gick ut på att afroamerikaner efter slaveriet levde med bilden att den vita slavmästaren hade räddat dem från barbarismen i Afrika och fört dem till civilisationen. Därefter gav den vita slavmästaren afroamerikanerna sin frihet genom att upplösa slaveriet. Detta för att den vita mannen i grunden är mer utvecklad, mer framgångsrik, mer intellektuell, har högre moral och allmänt högre rangordnad i näringskedjan än vad afroamerikanerna är.
Naturligtvis ledde detta afroamerikanska män och kvinnor till insikten att det är finare och bättre att vara vit än att vara svart. Håret och ansiktsdragen hos en vit man eller kvinna ansågs vackrareän de hos en svart person. Den vita mannen lärde afroamerikanerna att hata Afrika, deras rötter, för att de i förlängningen ska hata sig själva – och se upp till sin förre detta slavmästare. Malcolm X beskrev det bäst – You can’t hate the roots of a tree and not hate the tree. Rasism handlar inte enbart om negativa attityder mot andra människor, det handlar om en historisk maktrelation och effekterna vi ser i vårt nuvarande samhälle.
Vi måste stå i solidaritet med alla folk som fallit offer för USA:s rasism, imperialism och kolonialism. USA är byggt på blodet av den amerikanska ursprungsbefolkningen och svetten från afroamerikanska slavars ryggar.
Trots att slaveriet upphörde 1865 var det afroamerikanska folket fortfarande förnekade sina grundläggande mänskliga rättigheter. De var förnekadesin rätt att rösta, sin rätt till yttrandefrihet, mötesfrihet, sin rätt till utbildning. De blev ständigt behandlade som andra klassens medborgare. De blev förnekade dessa rättigheter för att den vita mannen vägrade – och vägrar än idag – att se svarta som sin jämlike. Detta är institutionell rasism och det är apartheid. Idag åtnjuter afroamerikanerna fler rättigheter än vad de gjorde för 100 år sedan. Men än idag jobbar den vita mannen för att upprätthålla sin överordning i samhället med hjälp av sitt ekonomiska och institutionellt rasistiska system.
Den institutionella rasismen genomsyrar hela det amerikanska samhället och tar sig i uttryck i segregation, polisbrutalitet och fattigdom. Den påverkar främst afroamerikaner men även alla andra icke-vita grupper i USA. Vad vi måste göra är att börja prata om de brott USA har begått historiskt och begår än idag. Vi måste stå i solidaritet med alla folk som fallit offer för USA:s rasism, imperialism och kolonialism. USA är byggt på blodet av den amerikanska ursprungsbefolkningen och svetten från afroamerikanska slavars ryggar.
Det är dags att vi slutar normalisera den falska historieskrivningen om USA:s demokrati och frihet. Det är dags att börja ifrågasätta rådande samhällsstrukturer, både i USA men även i världen. Det är dags att alliera sig med de folk som USA historiskt och än idag försöker slå ner när de gör motstånd. Låt oss börja läsa den riktiga historien och lära oss av den. Det finns en politisk sanning ingen kan motbevisa – ett enat folk kan aldrig trampas ner.
Ismail Quttineh, internationell ledare, SSU Örebro Län
Du kanske också gillar:
-
Fördöm polisens övervåld, S
Representanter från SSU, Kommunal, LO, PES, S-studenter och Unga Örnar
-
”If you don’t have an anti-racist plan, you plan to be a racist”
Lara Badinson och Mariam Asghari
-
Solidaritet inte självklart – rösta för en framtid för alla
Amanda Johannesson