Opinion
Ad-blocka gatorna!
H ur mycket bestämmer vi egentligen över vad vi kollar på och läser? Den som öppnar Facebook möts av reklam, den som öppnar en tidning möts av reklam, den som sätter sig på bussen möts av reklam. Reklamen har tagit över varenda del av vårt liv. Det är dags att vi sätter stopp.
Varje dag går jag en kilometer mellan mitt hem och min skola. På vägen möts jag av reklamskyltar på trottoaren. Som popup-fönster står de där, men på trottoaren finns ingen ad-blocker, det går inte att gå en annan väg för att slippa se dem. Vare sig jag vill det eller inte så kan företagen alltid köpa sig in i mitt liv.
I grunden handlar kampen om reklamen om makt över samhället. Den säger åt oss hur vi ska se ut, vad vi ska köpa och hur vi ska bete oss. Särskilt påtagligt är det för tjejer och kvinnor som ständigt möts av sexualiserande och objektifierande reklam. Även rasistisk reklam är vanligt att se och mötas av.
Att privata aktörer har reklam på sina hemsidor eller i sin app kan vi inte göra något åt just nu. Men visst borde vi kunna ta tillbaka våra gator och torg, våra bussar och tåg? Antingen låter vi företag spy sin propaganda över våra städer eller så ger vi utrymmet till det offentliga och skapar en plattform för kulturella uttryck.
De senaste veckorna har skyltarna utanför mig vandaliserats och även om jag inte uppmuntrar till skadegörelse så har jag förståelse för den som är hela bostadsområdets analoga ad-blocker. Det är ett konstigt samhälle där man inte kan gå utanför sitt hus utan att tvingas se på skyltar från H&M eller Postkodlotteriet. Det är dags att sexistisk och rasistisk reklam försvinner och att all reklam förbjuds i vårt offentliga rum.