Vad tusan är Singles’ Day och varför fyllde det mina flöden?
S öndag 11/11 smattrade tusen sponsrade inlägg från svenska företag igenom på sociala medier och har man någonsin skrivit upp sig på en maillista kunde man räkna med att inkorgen också var fullproppad av erbjudanden. Lindex gav 11% rabatt online. Asos 20%. Åhlens hade ett nytt erbjudande varje timme. Det var lätt att börja klia sig lite i huvudet. Var det så här… förra året också? Har jag bara glömt bort det?
Svaret är nej. I Sverige är Singles’ Day relativt nytt och tror du ska inte tro att det är dig det är fel på som helt missat denna readag. Du har bara blivit effektivt gaslightad av näringslivet.
Vad är Singles’ Day?
Singles Day är världens största shoppingdag. Större än Black Friday och Cyber Monday. Anledningen till att du inte hört talas om det tidigare är för att det är en framförallt kinesisk shoppingdag som först nu kommit till väst. Förra året smögs den mest igång av elektronikföretag i Sverige. I år har mängder av andra företag hakat på. Hence inboxen.
Hur började det?
De flesta verkar vara överens om att Singles’ day började som ett universitetsskämt på 90-talet i Nanjing, Kina. Då som en spoof på Alla hjärtans dag, fast för alla singlar. För alla som gillar asiatiska såpoperor finns dock en mer tårdrypande, alternativ, backstory:
Studenten Guang Gun på Nanjinguniversitetet hade en vacker flickvän som en dag drabbades av cancer. Under deras andra år på universitetet dog hon, och för att stilla sin sorg och hedra sin älskade placerade Guang Gun tända ljus på alla tak kring campus. Året därpå, på Guang Guns födelsedag den 11 november, tände han nya ljus. Men denna gång hade han sällskap av alla sina vänner, som inte ville att han skulle bära sorgen ensam. Högtiden spred sig till slut över hela universitetet, och firas nu av hela Kina…
… eller kanske framförallt av det kinesiska företaget Alibaba, som 2017 omsatte nästan 26 miljarder dollar på sin Singles’ Day-rea.
Varför behöver jag bry mig?
Dels vill du kanske veta varför vissa saker plötsligt fyller din feed. Dels kan det vara bra att förstå hur företag jobbar för att få dig att spendera pengar.
Julhelgen är västvärldens största shoppinghögtid. Vi konsumerar som aldrig förr, fastän klimatkrisen hänger över oss och vår besatthet av prylar knappast gör saken bättre. Och allt fler verkar faktiskt föredra att dra ned på paketinköpen, köra secret santa eller låta bli presenter helt för alla utom till släktens minstingar. Det är klokt och rationellt. Mindre stressigt och bättre för miljön. Många känner också att de faktiskt inte behöver mer grejer, och den där brickan man får från mormor lär ändå hamna längst bak i vindsförrådet.
Det sista företag vill är att vi ska vara rationella med våra pengar. För det är då vi håller i dem. Så nya strategier behövs, och det är då vi sitter med tre stycken importerade shoppinghögtider i november där nya säljtrick tas till för att få oss att till sist börja tulla på våra sparkonton. Vågar man verkligen vänta till mellandagsrean? Är man ens hemma då? Just Singles’ Day marknadsförs som en dag då du ska ”unna dig själv” något. Du som varit så duktig. Samma logik ligger bakom explosionen av dyra och lyxiga vuxenjulkalendrar. Ni kanske har slutat med presenter hemma, men du ska ändå inte ha en julkalender fylld av pyttesmå reseschampon för 2000 kronor? Din kille, han kanske borde köpa både en julklapp till dig OCH en läppstiftskalender från NYX? 700 kronor för 24 läppstift är ändå inte så mycket..
It’s a trap. Bara så du vet.