Opinion
Vi kan befria oss från reklamen på sociala medier
Just nu undersöker civilminister Ardalan Shekarabi om spelbolagen bryter mot den nya spellagstiftningen när de annonserar i sociala medier. Hur påverkar det oss att ha färgglad hets om konsumtion så nära, dygnet runt? Sofie Eriksson skriver om hur den riktade reklamen tar sig allt längre in i våra huvuden.
4 timmar och 3 minuter. Så lång tid tillbringar jag i snitt med min telefon varje dag, och jag är långt ifrån ensam. Handen på hjärtat. Vi scrollar ju tummarna av oss gott folk – och under tiden har vi blivit fullständigt utnyttjade.
Ju mer tid du spenderar i flödet, desto mer information kan säljas om dig. Det blir lättare att finna rätt måltavla för varje annonsör. Reklamen, och allt annat innehåll, skräddarsys för just dig. Du vaggas in i en egen liten bubbla av reklam, pastellfärgade semesterbilder och snygga influencers som bara måste tipsa dig om bästa highlightern. Med sofistikerade algoritmer och köpta nickedockor styrs du konstant mot konsumtion och du får aldrig vara ifred från reklamen. Mekanismerna är så pass aggressiva att anställda på de stora teknikföretagen inte låter sina egna barn använda plattformarna.
Din tid, dina känslor, din hjärna och ditt hjärta – ja det är råvarorna som de stora sociala medier-företagen erbjuder annonsörer. 2017 hade Facebook årliga intäkter på 41 miljarder dollar. Det är dig de sålt. Kapitalismen äter sig längre in i våra huvuden.
Det här sker inte utan konsekvenser. Allt fler unga drabbas av psykisk ohälsa, unga vars liv i hög utsträckning utspelar sig digitalt, en värld som i stort består av plattformar där identiteten är till salu.
Antologin ”Marknadsmässig kurragömmalek? Barn, unga och dold reklam” från 2017 pekar på att så kallade influencers sätt att föra ut budskap i sociala medier till en stor ung publik har öppnat dammluckorna för smygreklam. Influencers är människor som säljer sin offentliga personlighet till företag. Marknadsföringen når djupare när vi förväxlar reklam med personliga tips, särskilt när den sker på samma ställe där stor del av vår fritid tillbringas. Det finns lagstiftning som kräver att all reklam markeras som sådan, det gäller även influencers. Det räcker inte.
Bara för att ett elände sker digitalt betyder det inte att vi måste acceptera tillståndet. Det är dags att hårdare reglera mängd, innehåll och placering av reklam på sociala medier. Vi kan börja med spelreklamen som ett flertal upprop krävt, låt oss därefter gå vidare till reklam riktad mot unga. Tänk om vi en dag kunde slippa attackeras ungefär 5000 gånger dagligen av uppmaningar till köp.
Tänk om vi en dag kunde få vädra våra sinnen för något annat än rea.
Du kanske också gillar:
-
Ad-blocka gatorna!
William Skoglund, Uppsala
-
Vår frihet att konsumera kränker andras frihet att leva
Signe Rönnegård
-
Veckans playtips: Mitt perfekta liv
Redaktionen